Mai mult de 16% dintre romani aleg sa mearga la cumparaturi intr-un supermarket, arata un studiu al Gfk Romania. Procentul reprezinta o crestere de opt ori fata de anul 1998. In perioada 1998-2005, ponderea buticurilor a ramas aproape aceeasi, in preferintele romanilor, ca loc prioritar de unde sa isi faca aprovizionarea cu bunuri de consum, in jurul valorii de 43 la suta. In acelasi timp, ponderea totala a hipermarketurilor si supermarketurilor variaza in tarile integrate in UE, de la 35 la suta in Polonia, la 46 la suta in Cehia, in timp ce aceasta este de 12 la suta in Rusia si 13 la suta in Ucraina. In Romania si Bulgaria situatia este la mijloc: comert traditional - 71 la suta in Romania, 79 la suta in Bulgaria, supermarketuri si hipermarketuri - 20 la suta in Romania si 17 la suta in Bulgaria.
Hipermarketurile vor creste cu 50% in urmatorii 4 ani
Pentru 2010, prognoza GfK indica o crestere masiva, de pana la 50 la suta, a ponderii marilor lanturi de magazine, in preferintele romanilor. O alta constatare in tarile integrate recent in UE este ca in topul vanzarilor au avut loc cresteri aproape generalizate ale importantei marcilor proprii ("private label"). Privind distributia bugetului familiei in Europa Centrala si de Est, se constata ca in Romania continua sa se mentina o pondere insemnata a cheltuielilor pentru mancare si bauturi, de 49 la suta (in scadere, totusi, de la 56 la suta in 2002 ), in timp ce la transporturi si comunicatii, divertisment si cheltuieli personale se inregistreaza ponderi ale cheltuielilor vizibil sub cele din majoritatea tarilor integrate in UE. Europa Centrala si de Est se imparte in doua mari grupuri, din punctul de vedere al structurii comertului. Daca in tari deja integrate in Uniunea Europeana ponderea comertului traditional este de numai 37 la suta - in Cehia, sau de 42 la suta, in Ungaria, in tari ca U