în presa centrală şi interviuri la TVR acordate Marilenei Rotaru şi lui Vartan Arachelian, analizele sale sunt acordate în exclusivitate pentru Adevărul.România, fără locomotivă- Dle Lang, în presa centrală şi interviuri la TVR acordate Marilenei Rotaru şi lui Vartan Arachelian, analizele sale sunt acordate în exclusivitate pentru Adevărul.
România, fără locomotivă
- Dle Lang, în 1997 comparaţi România, respectiv economia ei, cu un tren fără locomotivă. Credeţi că, între timp, lucrurile s-au schimbat?
- Din păcate, nu. Vorbind tot la figurat, trenului i s-au ataşat nişte vagoane restaurant, de dormit, bufet etc., s-au spălat vagoanele, unele fiind chiar renovate, dar trenul tot fără locomotivă a rămas.
- Puteţi să motivaţi această părere?
- De fapt nu e o părere, ci doar o simplă constatare. În timpul diverselor guvernări de după 1989 s-au înhămat câţiva căluţi şi măgăruşi, care însă nu au reuşit nici măcar să mişte din loc acest tren imaginar. În loc să se facă progrese, cât de mărunte ar fi fost ele, s-au făcut doar regrese pe toate planurile. După cum a arătat chiar fostul prim-ministru Adrian Năstase într-un interviu acum patru ani, PIB-ul s-a redus între 1990 şi anul 2000 cu peste 20 la sută, iar avutul naţional a scăzut cu un sfert. Iniţiativele de "strângerea curelei" şi "terapia de şoc" din anii 1997-1998 nu au fost decât nişte formule ridicole, fără niciun fond serios. Sigur că există şi unii antreprenori care, cu multă sârguinţă, au reuşit să facă o treabă utilă, să creeze locuri de muncă, progresând prin inovaţii, pragmatism şi spirit economic pozitiv. De exemplu, în jurul oraşului Sibiu, dar şi la Timişoara s-au adunat o serie de întreprinderi de renume mondial cu mici unităţi de producţie, axate în special pe manopera ieftină din România. Toţi aceştia însă, formând doar o minoritate, nu au putut ameliora în mod