Koto Jozsef(Foto: )
Asa cum era de asteptat, conducerile celor patru partide ale Coalitiei, reunite, luni, in sedinta, nu au reusit sa ajunga la o solutie de compromis in privinta modalitatii de structurare a Guvernului. PNL, UDMR si PC au respins, cel putin deocamdata, propunerea democratilor privind renuntarea la ministrii fara portofoliu.
In aceste conditii, singurul consens la care s-a ajuns in Consiliul National de Coordonare al Coalitiei a fost acela privind necesitatea restructurarii agentiilor guvernamentale si a functiilor de secretar de stat.
Suspectata de populism, propunerea PD de renuntare la ministrii de stat si la ministrii delegati se reduce, in cele din urma, la nivelul unei decizii exclusiv politice, in conditiile in care utilitatea ministrilor fara portofoliu este, cel putin, discutabila. Nu foarte diferit stau lucrurile si in cazul secretarilor de stat.
Functii catre care ministrul deleaga competente pe diferite sectoare de activitate, de multe ori, acestea capata valoare de simple sinecuri pentru clienti sau sponsori politici.
Numai asa se poate explica aparitia, spre exemplu, la Ministerul de Externe, printre cei opt secretari de stat, a unuia responsabil cu participarea Romaniei la expozitii internationale si a unuia responsabil cu francofonia. La fel de ciudate sunt responsabilitatile care se suprapun.
Astfel, la Ministerul Muncii, dintre cei sase secretari de stat, unul se ocupa cu pensiile si asigurarile sociale, iar altul, cu asistenta sociala si politica pentru familie. Si mai interesanta este situatia la Ministerul Industriilor, unde jumatate dintre secretarii de stat se ocupa, unul, cu energia, altul, cu complexele energetice, si un al treilea, cu petrolul si gazele.
In total, in Guvernul Romaniei