Citatul integral care mi-a sugerat titlul de mai sus suna asa: „Un artist e, oricum, suma riscurilor asumate“. Autor: Radu Afrim. Regizor care si-a riscat uneori chiar pielea, ca sa zic asa, personalizindu-si limbajul pina la a locui cu sens titlul de maestru al personalizarii inovative. Regizor ajuns, primavara aceasta, in fata celei mai mari provocari de pina acum: incercarea sistemului de a-l cuminti prin „muzeizare“, via premiul pentru cel mai bun regizor oferit de Gala UNITER. Citatul functioneaza la fel de bine in cazul artelor de echipa si, prin urmare, se poate extrapola: „Un teatru e suma riscurilor asumate“. Iata ce imi spuneam de curind urmarind, una dupa alta, doua microstagiuni, prima la ea acasa, oferita de Teatrul National din Timisoara, cea de-a doua pe sce-nele de la Nottara si Comedie, „importata“ de la Teatrul Tineretului din Piatra-Neamt.
- Teatrul National din Timisoara sub o zodie norocoasa
Textul de fata s-ar mai fi putut numi Lumea dupa Nicoara, caci din toamna directoratul Nationalului banatean a fost preluat de regizoarea Ada Lupu, dupa mandatul Luciei Nicoara, iar nemtenii sint in pragul concursului pentru numirea de director dupa Cornel Nicoara. Si, daca Nicoara de Bega a avut cel putin inspiratia de a mentine in viata, la o cota onorabila, Festivalul Dramaturgiei Romanesti si alte citeva proiecte notabile, Nicoara de sub Pietricica a reusit performanta de a da de pamintul mediocritatii cu, la vremea la care prelua mandatul, cel mai bun teatru din Romania. In context, sa le dorim moldovenilor sansa celor care inca se mai cred „fruncea“ desi, la drept vorbind, cine mai crede naivul distih „Azi in Timisoara, miine-n toata tara“, cind e tot mai evidenta reciproca?
Pina una alta, Timisoara pare a se fi plasat, in sfirsit, sub o zodie norocoasa.
Am mai crezut asta la inceputul anilor ’90, in timpul direct