Eugen Ovidiu Chirovici
Cu sase luni inainte de aderare, presa abunda in articole ce prevad un viitor sumbru pentru IMM-urile din Romania.
Despre perspectivele si modurile in care pot supravietui, despre influentele noilor reglementari ale Codului Fiscal si mai ales despre experienta tarilor ce au aderat la UE in 2004, am stat de vorba cu Eugen Chirovici presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii.
HotNews.ro:Care credeti ca este cauza acestei isterii referitoare la posibilele falimente in randul IMM-urilor?
Eugen Chirovici: Este cam impropriu spus isterie. Intr-adevar sunt destule opinii potrivit carora ar fi posibil sa se intample asa. Cauza acestor afirmatii consta in lipsa informatiilor necesare despre rigorile pietei comunitare si despre pasii pe care intreprinzatorii trebuie sa-i faca pentru a fi pregatiti sa faca fata competitiei europene.
Spun asta deoarece cei mai multi vorbesc numai despre provocari si mai putin si despre oportunitati. Pentru companiile romanesti, aderarea la Uniunea Europeana va insemna, in primul rand, accesul pe Piata Unica, o piata care, dupa extinderea de la 1 mai 2004, a ajuns la peste 450 milioane consumatori.
O data cu extinderea, se asteapta ca UE sa devina cel mai mare exportator din lume, cu o cota de aproximativ 20% din exportul mondial.
Comertul intra-comunitar si comunitar va creste cu cel putin 9%, datorita inlaturarii barierelor tarifare si non-tarifare. In acest sens, este vitala cresterea competitivitatii produselor romanesti.
HotNews.ro:Care a fost situatia IMM-urilor in tari precum Ungaria, Cehia sau Polonia dupa aderarea la UE a acestor tari?
E.C: Ceea ce trebuie cunoscut este faptul ca profitul IMM-urilor trebuie sa fie orientat spre dezvoltare, si nu spre consum, pentru ca fara o strategie de viitor s