Jurnalistul american Matt Welch a oferit in primele trei parti ale articolului sau despre pop culture in Romania o imagine a modului in care evolutia acestui fenomen poate influenta schimbarea mentalitatilor. Pornind de la serialul american Dallas si comparindu-l cu miscarea artistica rap si hip-hop a anilor 2000, Welch isi incheie analiza Romaniei contemporane cu o privire asupra infloritoarei industrii de filme din tara noastra. Dupa o vizita la Castel Films, ziaristul american trage concluziile vizitei sale.
Castel Films nu e singura companie de acest fel. MediaPro Pictures, ramura care se ocupa de filme a celui mai puternic conglomerat media din perioada post-comunista, MediaPro, care detine ziare, agentii de stiri, posturi de televiziune si nu numai, a cumparat cea mai mare parte a studioului de film Bufttea in 1998 si a turnat acolo filme precum Cave, Madhouse si Amen al lui Costa-Gavras. Cel din urma a folosit cladirea Parlamentului cladita de Ceausescu in locul Vaticanului, iar autoritatile romane au pastrat unele dintre decoratiile folosite de film pentru ca orice ajutor este binevenit pentru schimbarea infatisarii cladirii. Pe peste tot pe unde te uiti, mostenirea, pe vremuri de neatins, a dictatorului este desfigurata si infrumusetata de cultura pop a lumii globale.
Avansul neasteptat al Romaniei in industria de film mondiala a devenit indeajuns de important pentru a-i face pe cei care se bucurau de atentia cautatorilor de chilipiruri de la Hollywood sa inceapa sa se uite dupa subventii de la stat. "Isi va reveni industria de film din Toronto?", intreba ziarul Toronto Star in editia sa din martie 2005, intr-un articol in care se vorbea despre influenta romana in industria de film. "Poate ca nu acum, dar in cinci, zece ani, poate, daca guvernul nu se implica, tari ca Romania vor concura cu Praga pentru producerea marilor fi