Expozitia aniversara Intalnire cu Rembrandt - 400 de ani de la nasterea artistului, al carei vernisaj a avut loc zilele trecute la Muzeul National de Arta, isi propune sa ilustreze creatia marelui pictor flamand si puternica sa influenta asupra contemporanilor.
Sunt expuse 120 de gravuri, desene si picturi din colectiile Muzeului National de Arta si ale Bibliotecii Academiei Romane. Este prima expozitie monografica Rembrandt din Romania.
Lucrarile de pictura ilustreaza fenomenul scolii Rembrandt, prin prezenta catorva panze ale unora dintre elevii sai (Govert Flinck, Samuel van Hoogstraten, Bernardo Kiel), alaturi de compozitia Haman in fata Esterei, binecunoscuta capodopera aflata in posesia Muzeului National de Arta al Romaniei. Faptul ca aceasta compozitie comporta doua straturi de pictura cronologic diferite, o prima varianta pictata de Rembrandt, in jurul anului 1635, si o a doua, executata de un elev (care se presupune ca a reluat subiectul sub supravegherea maestrului), face din ea un bun exemplu pentru complexitatea fenomenului mostenirii rembrandtiene.
Si opera de gravor a lui Rembrandt este foarte bine reprezentata in expozitie, printr-o selectie de 100 de lucrari inedite, ce provin, in marea majoritate, din colectia Bibliotecii Academiei Romane. Patrimoniul de gravuri realizate de Rembrandt, apartinand Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Romane, s-a constituit din donatiile a doi importanti colectionari romani: arhitectul Gheorghe Bals (1868-1934) si istoricul de arta George Oprescu (1881-1969). Tematica abordata de Rembrandt in gravura cuprinde scene biblice, portrete si autoportrete, peisaje si nuduri. Modul in care Rembrandt combina cele doua procedee de lucru - acvaforte si gravura cu acul - a fost considerat total nonconformist, iar faptul ca el s-a ocupat nu numai de gravare, ci si de imprimarea planselor face ca tira