Pelicula franceza "Transylvania", in regia lui Tony Gatlif, a fost filmul de inchidere a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj, la fel cum a fost si la Cannes, in urma cu aproape o saptamana. Proiectat duminica seara la cinema Republica, filmul a provocat o serie de discutii contradictorii intre regizor, prezent in sala, si o parte din public, in cadrul unei sesiuni de Q&A (intrebari si raspunsuri). Aplaudat la scena deschisa, filmul a fost pe cat de apreciat de majoritatea publicului, pe atat de criticat de unii spectatori nemultumiti de asocierea numelui Transilvaniei cu povestea de dragoste a unor tigani. Tiganii, o etnie, cu care adesea romanii sunt asemuiti in Occident, dupa spusele celor care si-au aratat fatis nemultumirea fata de imaginea promovata de acest film. "In arta nu exista majoritate!", spunea Tony Gatlif, care a subliniat ca respectiva poveste de iubire din film, este una care se putea intampla oriunde in aceasta lume, chiar si pe Luna, iar Transilvania este doar cadrul, in spatiu si timp, unde se petrece aceasta idila, mai putin obisnuita. "Este o poveste de dragoste asa cum am vazut-o eu, unde n-am vrut sa scot in evidenta o imagine standard a Transilvaniei, respectiv a Romaniei. Daca as fi turnat filmul in Andaluzia Spaniei, sigur atunci pelicula s-ar fi numit Andaluzia. Transilavnia pentru mine este un loc un coabiteza trei natii, cu traditii si obiceiuri bine pastrate", a remarcat Gatlif. Cel mai efervescent personaj nemultumit din sala de cinema a fost actorul clujean Dorel Visan, care nu a avut nimic de obiectat fata de valoarea artistica a filmului, dupa cum insusi a recunoscut, ci l-a deranjat faptul ca, dupa vizionarea acestei pelicule, strainii o sa catalogheze Transilvania, ca un pamant necivilizat, unde traiesc tigani care singuri isi face legea. Departe de acest mod de a gandi, sala a aplaudat la replici