Din serialul “Coruptia la romani”, zilele acestea ruleaza episodul “Fregata se intoarce”. Un ziarist britanic a descoperit ca, in tranzactia prin care Romania a cumparat doua fregate, cineva a incasat un comision de vreo sase milioane de lire sterline. Mult si pentru o tara unde coruptia este matura, bine implementata in toate straturile societatii. Dar, desi contribuabilul roman a platit mai mult de 100 milioane de euro, detalii despre cheltuirea acestor bani s-a
Din serialul “Coruptia la romani”, zilele acestea ruleaza episodul “Fregata se intoarce”. Un ziarist britanic a descoperit ca, in tranzactia prin care Romania a cumparat doua fregate, cineva a incasat un comision de vreo sase milioane de lire sterline. Mult si pentru o tara unde coruptia este matura, bine implementata in toate straturile societatii. Dar, desi contribuabilul roman a platit mai mult de 100 milioane de euro, detalii despre cheltuirea acestor bani s-au aflat abia acum.
De exemplu, faptul ca fregatele mult laudate la vremea achizitionarii lor au fost cumparate de la fier vechi, cu o suta de mii de lire sterline bucata, adica niste cochilii goale, decorate apoi de firma BAE Systems. Procurorii romani s-au sesizat doar dupa ce au fost atentionati de catre omologii lor englezi, pentru ca anchetatorii nostri nu obisnuiesc sa aiba initiative.
Cum il gasim pe cel care a incasat comisionul? Presa pare sa fie mai interesata de aceasta ancheta decat procurorii. Cheia anchetei este la BAE Systems, care trebuie sa spuna cum se numeste firma care a incasat comisionul, chiar daca e vorba de un off-shore. Dupa ce se afla numele firmei, trebuie vazut la ce banca din Romania are un cont respectiva firma, in cazul in care spagarul nu s-a obosit sa-si deschida cont la o banca din strainatate. Dupa ce a fost depistata banca, mai t