Taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule este un nou capitol din Codul Fiscal, aflat acum în dezbatere în comisiile parlamentare de specialitate. Această taxă, care se referă la prima Taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule este un nou capitol din Codul Fiscal, aflat acum în dezbatere în comisiile parlamentare de specialitate. Această taxă, care se referă la prima înmatriculare a unui vehicul sub 3,5 tone, este calculată în funcţie de capacitatea cilindrică şi norma de poluare, dar şi de vârsta automobilului.
Modul cum este gândită taxa pe prima înmatriculare face inutilă introducerea unei taxe pe mediu, de care s-a vorbit atât pentru protejarea pieţei auto de importurile de maşini second-hand din Uniunea Europeană după aderare. Mihai Toti, preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu, spune că aşa cum apare taxa pe prima înmatriculare în proiectul de Cod Fiscal, aceasta satisface necesitatea de a proteja piaţa internă de invazia de maşini second-hand după aderare. Totuşi, Administraţia Fondului de Mediu nu a avizat această taxă pe prima înmatriculare, şi nici nu poate formula o opinie vizavi de aplicarea ei, pentru că responsabilitatea proiectului "e la Finanţe". Ideea principală este însă că un obiect nu poate fi impozitat de două ori, aşa că taxa ecologică, deocamdată, rămâne în suspensie. "Oricum, despre taxa ecologică nu au fost altceva decât discuţii, nu s-a luat nicio hotărâre, chiar dacă un proiect vizând aplicarea acestei taxe a fost trimis la Bruxelles", ne-a declarat Mihai Toti.
Maşinile administraţiei, scutite de taxă
Sunt scutite de la taxa pe prima înmatriculare vehiculele istorice, definite conform normelor legale în vigoare, dar şi vehiculele provenite din donaţii sau finanţate din împrumuturi nerambursabile sau din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică, acordate instituţiilor de învăţământ şi cultu