Primele zile de iunie au oferit publicului vienez repere extrem de interesante pe scena de la Staatsoper, cota de atractivitate fiind subliniata nu doar prin calitatea interpretarii conferite de artisti de anvergura internationala, ci si prin noutati cu totul speciale. Astfel, dupa repetitia generala din 1 iunie (care, prin traditie, se desfasoara cu public), doua seri mai tirziu a avut loc premiera operei Moses si Aaron de Schonberg, lucrare montata pentru prima oara la celebrul teatru, fapt ce a determinat prezenta in sala a cancelarului Wolfgang Schussel, dar si a fiicei renumitului compozitor vienez, Nuria Schonberg Nono.
O muzica foarte speciala, densa, dramatica, in spiritul creatorului expresionismului (care a revolutionat, asemeni serialismului si dodecafonismului sau, intreaga gindire si tehnica de compozitie a secolului al XX-lea), a fost pusa in va-loare de distributia selecta in care rolurile principale au fost conturate de renumitii Franz Grundheber si Thomas Moser, alaturi de numerosi solisti de clasa, printre care s-au aflat si trei romani mult apreciati in stagiunile curente ale teatrului – sopranele Ileana Tonca si Ildico Raimondi si basul Alexandru Moisiuc. La pupitru, Daniele Gatti, dirijor care se afirma, in ultimii ani, cu stralucire, in elita baghetelor de talie mondiala, a asigurat coeziunea unui ansamblu vast, solicitat la maximum de partitura deosebit de ofertanta, in conceptia regizorala moderna, incarcata de simboluri, semnata de Reto Nickler. Moses si Aaron se alatura astfel unei alte opere scrise de Schonberg – Scara lui Iacob – pusa in scena in urma cu citiva ani.
A doua zi dimineata, in ambianta conceputa special pentru stagiunea destinata copiilor, am aplaudat Bastien si Bastienne, opera mozartiana care, imbinind povestea cu pastorala de epoca, a reusit, prin regia moderna, prin coregrafia simpla si sugestiva