Din serialul “Coruptia la romani”, zilele acestea ruleaza episodul “Fregata se intoarce”. Un ziarist britanic a descoperit ca, in tranzactia prin care Romania a cumparat doua fregate, cineva a incasat un comision de vreo sase milioane de lire sterline. Mult si pentru o tara unde coruptia este matura, bine implementata in toate straturile societatii.
Dar, desi contribuabilul roman a platit mai mult de 100 milioane de euro, detalii despre cheltuirea acestor bani s-au aflat abia acum.
De exemplu, faptul ca fregatele mult laudate la vremea achizitionarii lor au fost cumparate de la fier vechi, cu o suta de mii de lire sterline bucata, adica niste cochilii goale, decorate apoi de firma BAE Systems. Procurorii romani s-au sesizat doar dupa ce au fost atentionati de catre omologii lor englezi, pentru ca anchetatorii nostri nu obisnuiesc sa aiba initiative.
Cum il gasim pe cel care a incasat comisionul? Presa pare sa fie mai interesata de aceasta ancheta decat procurorii. Cheia anchetei este la BAE Systems, care trebuie sa spuna cum se numeste firma care a incasat comisionul, chiar daca e vorba de un off-shore.
Dupa ce se afla numele firmei, trebuie vazut la ce banca din Romania are un cont respectiva firma, in cazul in care spagarul nu s-a obosit sa-si deschida cont la o banca din strainatate. Dupa ce a fost depistata banca, mai trebuie gasit doar imputernicitul firmei offshore. Nu e chiar asa greu.
In plus, cu tot secretul bancar, marile migratii de bani, adevarate transhumante, sunt monitorizate precum bancurile de pesti. Serviciile secrete pot da destul de rapid de urma banilor; trebuie doar sa vrea.
Probabil ca astfel de scandaluri vor reveni periodic in actualitate, ca niste fantome ale perioadei 2001-2004. Vor fi fantomele care ar trebui sa-i bantuie pe fostul sef al DNA (PNA), Ioan Amarie, si pe I