Cea mai spectaculoasa tranzactie de pe piata media, achizitia trustului de presa Catavencu de catre grupul Realitatea Media, controlat de Sorin Ovidiu Vantu, a aprins discutii patimase despre concentrarea presei romanesti in mainile catorva oameni.
Mass-media continua fenomenul de migrare catre patronii puternici, in cautarea “linistii financiare” si a “sinergiilor de business”.
Cata publicitate “rontaie” marile trusturi? Potrivit monitorizarilor Alfa Cont, pe primele patru luni ale anului 2006, Media Pro detine 29,4% din volumul brut de publicitate in presa scrisa, radio si TV (calculat fara aplicarea discounturilor). Grupul Intact are 10%, iar SBS, 14,2%.
Desi nu detine o televiziune, grupul Ringier este lider pe piata de presa scrisa in ceea ce priveste volumul brut de publicitate atras pe primele patru luni (13,8%). Piata este mai faramitata in presa scrisa. In schimb, concentrarea bugetelor de publicitate in TV si radio este evidenta. Piata TV de publicitate este disputata de Media Pro, Intact, SBS, Realitatea si National TV. La radio, SBS si EDI Romania controleaza aproape 75% din publicitate.
In primele patru luni ale acestui an, volumul brut de publicitate cheltuit in presa scrisa, radio si TV s-a ridicat la 890 de milioane de euro. Grupurile de presa Media Pro, Intact, Ringier, SBS, Realitatea si National isi disputa grosul bugetelor de publicitate.
Achizitia cotidianului Gandul de catre PubliMedia International, divizia de print a trustului Media Pro, dar mai ales preluarea pachetului majoritar al trustului de presa Catavencu de catre Realitatea Media, a aprins discutiile despre fenomenul de concentrare a presei romanesti in entitati patronate de cativa oameni de afaceri.
Adunarea produselor de presa sub steagurile unor trusturi, prin preluari sau lansari de noi titluri, se intrezarise i