Pe 22 septembrie 1942, desi batalia de la Stalingrad, care începuse pe 4 septembrie, nu dadea atunci înca semne ca va fi castigata de Armata Rosie, Eliade “vede”, ca si Cioran la Paris, conform unui prieten comun, “caderea Germaniei si victoria comunismului”. Acum începe ceea ce as numi “Apocalipsa dupa Eliade”! Sfârsitul lumii se împleteste cu sfârsitul lui personal, dar conform unui scenariu izvorât din preocuparile lui din acea vreme. Pe 28 septembrie 1942, Eliade va începe sa scrie Os Romenos (în franceza, cerut de Ameal), pe care o va termina în ceva mai mult de doua luni, pe 4 decembrie 1942 (cf. însemnarile din acele zile în Jurnal) si care va fi publicata în aprilie 1943. Pe 20 noiembrie 1942, scrie articolul despre dor pentru Acção, înca din iulie reflecteaza asupra Comentariilor la Legenda Mesterului Manole, pe care le scrie între 10 februarie si 20 aprilie 1943 si le publica la Bucuresti câteva luni mai târziu. Lumea creatiei interfereaza desigur cu lumea cotidiana. Retrairea în aceste luni a istoriei românilor în sensul reactualizarii unora dintre miturile ei fundamentale - cum am vazut mai sus - nu poate sa nu duca la spaima ca aceasta istorie se apropie de sfârsit în chiar momentul în care Eliade depune marturie despre ea, ceea ce putea confirma tocmai “cât de inutile au fost, de atâtea secole, jertfele românismului”. La fel, Legenda lui Manole, astfel cum el o citeste, ca expresie a unei creatii vesnic reluate de la capat, a sacrificiului creator si a mortii care confera sens vietii, nu putea sa nu se întoarca asupra lui însusi, facându-l sa scrie ca moartea “cu sens (...) e o moarte pe care totdeauna mi-am dorit-o”. Apocalipsa ar fi atunci “neantul”, moartea fara sens, a României ca si a lui, strivirea lor, simultana, “de cele mai abjecte elemente slave”, atacate si în Os Romenos, ori strivirea lor de dictatura prole