Uniunea Europeana va sprijini dezvoltarea sectorului feroviar din Romania cu peste 2 miliarde de euro in perioada 2007 - 2013, dupa cum anunta recent secretarul de stat in Ministerul Finantelor Publice Istvan Jakab.
In total, pentru reabilitarea sectorului feroviar si rutier, fondurile structurale europene se vor ridica la circa 5 miliarde euro in perioada amintita, din care, un miliard euro reprezenta cofinantarea asigurata de partea romana, informeaza Rompres. Fondurile europene se vor indrepta dupa aderare in mod prioritar pe coridoarele feroviare IV (Curtici - Simeria - Brasov - Bucuresti - Constanta) si IX (care leaga Moldova de sudul tarii).
"Daca spunem ca necesarul este de 100 %, doar circa 60 % este acoperit in momentul de fata", a declarat directorului general adjunct pe proiecte de finantare externa din CFR SA, Orlando Craciun, facand referire la faptul ca sistemul feroviar din Romania este inca subfinantat, comparativ cu nesesarul de investitii.
830 de trenuri circula zilnic in Romania
Romania are, la ora actuala, circa 10.883 de kilometri de cale ferata dubla, din care peste 3.000 de kilometri de retea electrificata. Linia aflata in exploatare este de circa 20.533 de kilometri, din care 13.778 sunt linii curente, iar 6.775 reprezinta liniile cu abateri din statii.
Din cei peste 20.000 de kilometri de cale ferata, aproape 18.000 de kilometri sunt clasificati ca infrastructura publica, 2.965 de kilometri formand infrastructura privata neinteroperabila. Pe calea ferata sunt circa 179 de tunele, 175 de poduri si podete cu o lungime de 143 de kilometri, majoritatea cu o vechime de 80 - 150 de ani. in total, calea ferata este impartita in 998 de puncte si 459 statii si 535 de halte, cu circa 27.637 de macaze.
Zilnic pe calea ferata circula 830 trenuri de calatori si 1.600 trenuri de marfa, insa starea in care se afla in aces