Pe 7 iunie s-au implinit 120 de ani de la nasterea romanului care a inventat motorul cu reactie.
Henri Coanda a fost un academician, pionier al aviatiei, fizician, inventator si inginer roman. In cei 86 de ani pe care i-a trait (1886-1972), Henri Coanda a reusit sa revolutioneze lumea aviatica, inventand o platforma mobila pentru experimente aerodinamice. Acest dispozitiv era montat pe un tren in miscare, pe linia Paris-Saint Quentin. Cu ajutorul ei a putut face determinari cantitative aeronautice, folosind un tunel de vant cu fum, o balanta aerodinamica si o camera fotografica speciala, conceputa de el. Tot el a construit si testat primul avion cu reactie din lume in 1910.
Pe langa inventiile din domeniul aviaticii a inventat si un nou material de constructie, "beton-lemnul", folosit pentru decoratiuni. Palatul Culturii din Iasi, ridicat in 1926, este decorat in totalitate cu materialul lui Coanda. In 1926, in Romania, Henri Coanda a pus la punct un dispozitiv de detectie a lichidelor in sol, folosit in prospectarea petrolifera.
Primele observatii asupra "Efectului Coanda" le face cu ocazia studierii primului avion cu reactie din lume, "Coanda 1910". Dupa ce avionul decoleaza, Henri Coanda observa ca flacarile si gazul incandescent iesite din reactoare tindeau sa ramana pe langa fuzelaj. Abia dupa 20 de ani de studii, ale lui si ale altor savanti, inginerul roman ale formulat principiul din spatele asa-numitului "efect Coanda", numit astfel de profesorul Albert Metral. Pe 7 iunie s-au implinit 120 de ani de la nasterea romanului care a inventat motorul cu reactie.
Henri Coanda a fost un academician, pionier al aviatiei, fizician, inventator si inginer roman. In cei 86 de ani pe care i-a trait (1886-1972), Henri Coanda a reusit sa revolutioneze lumea aviatica, inventand o platforma mobila pentru experimente aerodinamice. Acest dispozitiv era m