Recent, ministrul Finantelor a anuntat ca va urma o noua rectificare bugetara, care va stabili ca deficitul in acest an va fi de 2%. E mult, e putin? Dupa standardele europene, suntem inca sub pragul de trei procente. Dar, privit in perspectiva, acest 2% ne arata ca, in primul an dupa aderare, Romania va iesi cu deficitul din standardele europene. Explicatia oficiala pentru majorarea deficitului in 2006 este inceperea unor mari proiecte de infrastructura. Argumentul pare logic, dar el
Recent, ministrul Finantelor a anuntat ca va urma o noua rectificare bugetara, care va stabili ca deficitul in acest an va fi de 2%. E mult, e putin? Dupa standardele europene, suntem inca sub pragul de trei procente. Dar, privit in perspectiva, acest 2% ne arata ca, in primul an dupa aderare, Romania va iesi cu deficitul din standardele europene. Explicatia oficiala pentru majorarea deficitului in 2006 este inceperea unor mari proiecte de infrastructura. Argumentul pare logic, dar el nu sta in picioare la o analiza detaliata. Resursele pentru marile proiecte trebuie gasite mai ales din restructurarea cheltuielilor actuale. Altfel spus, din stabilirea clara a prioritatilor. Cu un deficit de 2 sau de 5%, banii tot nu vor fi de ajuns; dar vom avea probleme cu inflatia. De exemplu, in 2005, Ministerul Transporturilor si Lucrarilor Publice a avut un buget de aproximativ doua miliarde de euro. si nu a construit nici un kilometru de autostrada. Se poate invoca in acest caz lipsa banilor? Daca doua miliarde nu au fost de ajuns, tot insuficienti vor fi si trei miliarde. Problema este tot a stabilirii prioritatilor: ce alegem, sa subventionam masiv transportul pe calea ferata sau sa construim autostrazi?
In 2005, Guvernul a ales prima varianta. Sa ne imaginam ca acum vom gasi, prin majorarea deficitului