Incercarile timide de a initia procesul comunismului au pasit cu stangul. Au fost discreditate prin vehementa si lipsa de dovezi sau au fost date pe mana cui nu trebuia.
Doua initiative legislative, modificarile la legea deconspirarii Securitatii si proiectul de lege a lustratiei, dadeau speranta ca vom pasi cu dreptul pe acest drum. O stim din viata de zi cu zi, poti face primul pas cu stangul, dupa care trebuie sa continui cu dreptul. Exista si domenii care frizeaza paradoxalul. Drumuri incepute cu stangul, continuate tot cu stangul. Poate si pentru a le compromite.
Incercarea Colegiului Cnsas de a taia din carnea vie a politicii schijele ramase de la implozia comunismului in mai toate institutiile puterii a dus la situatii periculoase, la un pas de compromitere. Premierul, un judecator din Consiliul Superior al Magistraturii si liderul unui partid guvernamental au fost acuzati, pe fata sau prin culise, ca au facut politie politica. Legea prevede o procedura standard pentru aceste situatii. Cnsas ar trebui, daca s-ar tine de buchea legii, sa pastreze discretia in privinta deciziilor luate, pana la instiintarea oficiala a suspectului. Apoi, acesta o poate contesta sau nu in justitie. Daca nu o contesta, se obliga sa abandoneze functiile publice. In caz contrar, hotararea Cnsas devine publica si ajunge in Monitorul Oficial. In toate cele trei cazuri nu a fost sa fie. Premierul a fost acuzat intr-un acces de nervi al unui membru Cnsas, contestat ca sef al Colegiului. In celelalte cazuri, surse din Cnsas au scapat informatiile in presa, parca pentru a distruge incercarile de aparare ale celor doi posibili colaboratori ai Securitatii. Efectul a iesit din schema. Persoanele cu pricina au decis sa porneasca actiuni in instanta impotriva Cnsas pentru ca ar fi incalcat legea. Daca in cazul premierului, lucrurile par sa se fi limpezit, iar Cnsas a dat public