- Diverse - nr. 125 / 28 Iunie, 2006 Autoturisme abandonate O data cu deschiderea granitelor, dupa 1990 a inceput exodul romanilor spre tari aflate peste zari si mari. Intaia lor destinatie: Turcia. Deci, spre Orient, cu necunoscutele lui. Dar nu se indreptau spre el pentru fascinatia lui. Nici vorba. Altceva i-a impins pe romani spre miazazi. Cu pasaportul in buzunar, cu gentile burdusite si imbarcati in autoturisme, microbuze, valea catre Turcia, via Bulgaria. Ce duceau "turistii" romani spre Poarta Otomana? Fel si fel de marfuri confectionate industrial. Marfuri noi-noute din metal, in special rulmenti, panze pentru bomfaiere, burghie etc., etc., mare parte sterpelite din fabrici si uzine, din magazii, ateliere. Le vindeau pe apucate si, dupa nopti de nesomn, se intorceau acasa cu alte marfuri, de asta data turcesti. Asa s-a nascut marea "blugiada". A mers cat a mers si, dupa o vreme, a urmat o alta "cruciada" asa-zis turistica. A inceput alergatura spre apus. Spre vest, deci. Tarile preferate: Austria si Germania. Mai cu seama aceasta tara a teutonilor era preferata. De acolo romanii aduceau intr-o mare veselie autovehicule la mana a doua, aflate evident (inca) in stare de functionare, dar vechi ca si an de fabricatie. Actiunea "auto-rabla". Parte dintre masinile aduse atunci din Occident au devenit harburi care zac de ani de zile pe arterele de circulatie din asezarile urbane. Si capitala judetului nostru, Targu-Mures, s-a inscris pe harta "rabliadei". Automobile ruginite, prafuite, prapadite stau pe carosabil ori in parcari, stanjenind traficul rutier, oferind un peisaj neconform cu civilizatia strazii, si nu numai. Ce facem cu masinile lasate de izbeliste, in paragina pe strazi? Cat vor mai fi ele in "orasul trandafirilor"? Am cautat raspunsurile la Serviciul coordonare transporturi, apartinand Administratiei domeniului public din cadrul Primariei Targu-M