In epoca de aur un pachet de Kent iti deschidea orice usa, iar blugii Leviâs te faceau regele urbei.
Parintii mei pastreaza in vitrina, alaturi de pahare de cristal si servicii de cafea, un pachet de tigari. Kent lung, necartonat, cu un castel desenat pe el. Il tin acolo, la loc de cinste, de multi ani. O amintire a epocii de aur. Ciubucul perfect, cumparat pe sub mana si care din "pricina" Revolutiei din â89 nu a mai apucat sa fie dat. Daca astazi ne plimbam in masini Ford, fumam tigari Kent sau Marlboro si bem Pepsi sau Coca-Cola oricand ne doreste sufletelul, produsele americane erau un miraj pentru omul muncii de rand de acum 20 de ani.
TRUFANDA. Pe atunci, Pepsi era singura bautura racoritoare americana care circula pe piata autohtona. PepsiCo, cu girul lui Ceausescu, se asociase cu statul roman si isi facuse linii de productie pe plaiurile mioritice. Prin anii â70 gaseai licoarea capitalista in magazine si restaurante - sticla de 0,25 ml costa 3,50 lei, dar dupa â80 aveai nevoie de pile sa o procuri. Pepsi era doar pentru liderii din structura PCR, directorii unitatilor producatoare si, din cand in cand, pentru angajatii acestora care mai sterpeleau suc sau prafurile folosite la fabricatie. Cu sifon iesea un Pepsi de nota zece! Directorasii dezvoltasera o retea de troc cu omologii lor din alte ramuri - "N-ati Pepsi-ul, da-mi zaharul" - si mai vindeau rudelor si prietenilor.
DOMINATIE. Un alt produs american care facea ravagii in Romania erau tigarile Kent. Era singura marca solicitata, pe piata neagra Kent fiind etalonul cursului de schimb leu-dolar. Nu se fuma, ci era dat ciubuc. Cu un pachet de Kent te asigurai de bunavointa oricarei secretare, iar un cartus iti asigura ingrijirea celui mai bun medic. Legal, pretioasele tigari se gaseau doar in magazinele Comturist. Dar de aici nu puteau cumpara decat cei ce aveau valuta, deci nu rom