Desi Codul fiscal a suferit numeroase modificari pana in prezent si se asteapta doar votul deputatilor pentru a mai suferi o transformare, “Biblia” fiscalitatii din Romania nu reuseste sa rezolve chiar cea mai mare problema a sistemului: contributiile sociale enorme. Asa ca se “contribuie” cu mult peste media europeana. Plata catre fondul de pensii, fondul de somaj, asigurarile de sanatate reprezinta 47,5% din salariul brut. Asta, in vreme ce media pen
Desi Codul fiscal a suferit numeroase modificari pana in prezent si se asteapta doar votul deputatilor pentru a mai suferi o transformare, “Biblia” fiscalitatii din Romania nu reuseste sa rezolve chiar cea mai mare problema a sistemului: contributiile sociale enorme. Asa ca se “contribuie” cu mult peste media europeana. Plata catre fondul de pensii, fondul de somaj, asigurarile de sanatate reprezinta 47,5% din salariul brut.
Asta, in vreme ce media pentru contributiile sociale platite de angajatii din tarile vechii Europe este de 35,6%, iar media pentru contributiile sociale achitate de cetatenii din noile state membre este de 34,7%.
In schimb, modificarile prin care a trecut Codul fiscal ne-au facut sa fim un pic mai atractivi din punctul de vedere al impozitarii veniturilor persoanelor si al impozitului pe profit. Cota de 16% cu care sunt impozitate veniturile salariale este printre cele mai mici din Europa. La fel de bine stam si din punctul de vedere al impozitului pe profit.
Daca in UE 15 media impozitului pe profit este de 25,8%, iar in statele care au aderat la 1 mai 2004 media este 20,3%, impozitul pe profit in Romania este taxat cu 16%.
Pe de alta parte, insa, trebuie mentionat faptul ca in statele membre ale Uniunii Europene functioneaza un sistem de deduce