Cea mai mare parte a site-urilor de Internet sunt pline de reclame si de mesajepublicitare. Sunt prezente peste tot, inclusiv pe marile motoare de cautare, precum Google, Yahoo! sau MSN. Gratuitatea informatiilor ii determina pe internauti sa le ignore fara probleme si sa le accepte prezenta.
Aceasta pare sa fie reteta magica a unor castiguri fabuloase pentru ''greii'' Internetului. Google, Yahoo! si MSN, care isi impart 80% din piata mondiala a Internetului, furnizeaza zilnic miliarde de raspunsuri utilizatorilor lor. Printre aceste raspunsuri sunt strecurate insa o multime de legaturi comerciale, de reclame extrem de bine tintite, pe care utilizatorii au ajuns chiar sa le aprecieze.
''Estimam ca aproximativ 80% dintre internauti nici nu au habar ca este vorba despre publicitate'', declara Thomas Romieu, director al serviciului de informatii al MSN, se arata intr-un material publicat de cotidianul Le Figaro.
Potrivit cabinetului de studii Forrester, in 2005 aceste reclame cu aspect de raspunsuri, au cumulat peste 48 de milioane de euro in Statele Unite, si in jur de 1,4 milioane de euro in Europa.
Luand in calcul si celelalte forme de publicitate, marketing-ul pe motoarele de cautare a devenit o imensa piata: anul acesta se asteapta sa aduca mai bine de 1,8 miliarde de euro in Europa, si sa treaca de 2,2 miliarde de euro in 2008, se arata in studiul Forrester.
Miliardele inghitite de acesti ''stapani'' ai informatiei ar putea reprezenta in 2010 mai bine de o treime din investitiile publicitare din Europa.
Pana la 15 centi click-ul
Atunci cand un utilizator lanseaza o cautare pe internet, site-urile motoarelor ii ofera doua raspunsuri: pe de o parte cele numite ''naturale'' sau ''organice'', si care sunt inscrise in index-ul motorului de cautare, iar apoi legaturile comerciale sau sponsorizate, platite de catre