Trainingul vocational este o limba straina pentru companiile autohtone, arata site-ul Fundatiei Europene pentru Imbunatatirea Conditiilor de Munca. Potrivit acesteia, peste 53 la suta dintre angajatii firmelor romanesti se autopregatesc profesional, in timp ce numai 25% dintre firme ofera program de training salariatilor.
Fundatia europeana indica venitul scazut si preturile mari ca fiind principalele piedici in fata accesului la instruirea profesionala. Desi atat angajatorii, cat si angajatii acorda mare importanta ideii de formare si perfectionare, intreprinderile ezita sa investeasca in formarea profesionala, aceasta fiind vazuta ca o calitate pentru care fiecare individ este responsabil.
Viitorii angajati se pregatesc profesional de pe bancile scolii
Astfel, 53% din angajati spun ca se autoperfectioneaza pentru a tine pasul cu schimbarile tehnice din companie. Doar 3% din angajati au spus ca nu s-au facut investitii tehnologice pentru educatie profesionala in compania lor, iar restul de 44% au spus ca formarea profesionala s-a facut ori prin furnizari de echipament informational (15%), ori printr-un formator intern (22%) sau extern (7%). Conform Fundatiei Europene pentru Imbunatatirea Conditiilor de Munca, 72% din cunostintele si insusirile salariatilor sunt deprinse in scoala si facultate, putine fiind dobandite mai tarziu, in viata profesionala. Doar 10% din angajati au spus ca au facut cursuri de formare profesionala din partea serviciilor locale de angajare.
Investitia in training, redusa
De asemenea, investitia in training si in educatie se mentine redusa in majoritatea companiilor din Romania, ele tinzand sa se concentreze pe sectoarele cu valoare adaugata scazuta, care angajeaza muncitori cu venituri mici. Aceasta s-ar putea aplica mai ales in domeniul constructiilor si al turismului.
Anul t