Primele 100 de intreprinderi europene vor realiza mai bine de jumatate din profitul lor prin activitatile din afara pietei interne pana in 2009. Aceasta este concluzia la care a ajuns ''think tank''-ul belgian Bruegel, in urma analizei activitatii celor mai mari 100 de firme europene. Daca aceasta concluzie este insa valabila, atunci termeni precum ''campion national'' sau ''nationalism economic'' nu isi mai au sensul in discursurile politicienilor europeni si toate stradaniile politice de protejare a unei firme sau a alteia ajung sa fie superflue.
"Cele mai mari companii europene vor realiza mai bine de 50% din activitatile lor in afara frontierelor nationale pana in 2009'', declara recent Nicolas Veron, autorul studiului Bruegel.
''Acest fapt ridica o intrebare extrem de serioasa asupra locatiei exacte a corporatiilor moderne. Studiul nostru arata ca, de fapt, cresterea companiilor pe piata externa este mult mai rapida decat pe cea interna, si mult mai mare. Mai mult, procentul vanzarilor pe plan extern raportat la totalul veniturilor este aproape identic, ca si rata, cu cel al companiilor din Statele Unite, si se situeaza in jurul a 65%. Dimpotriva, volumul vanzarilor la nivel national pare sa stagneze pe termen mediu si sa fie in usoara scadere pe termen lung (de la 50,2% in 1997, la 36,9% in 2005).''In plus", se mai remarca in studiul citat, "piata muncii pare sa urmeze aceeasi traiectorie: marile companii ofera mult mai multe locuri de munca in strainatate decat acasa".
Campioane la delocalizari si extinderi sunt Germania si Marea Britanie: acestea nu par sa aiba o preferinta bine determinata, companiile lor orientandu-se deopotriva catre celelalte state europene si spre restul lumii. La polul opus se afla Italia si Spania, tari in care companiile se impaca foarte bine cu piata interna si cauta sa construiasca strategii de dezvoltare aici. @N_