Am avut onoarea de a fi invitat, intre 17 si 23 iunie, la cea de-a 37-a editie a Festivalului International de Poezie de la Rotterdam, cea mai importanta manifestare de gen din Europa. Spun cea mai importanta nu doar pentru valoarea celor 30 de participanti sositi de pe tot globul, ci si pentru valoarea financiara pe care a presupus-o organizarea lui.
O socoteala facuta asupra cheltuielilor pe care le-am putut eu deduce evaluand ceea ce putea fi evaluat m-a condus inspre cifra de 300.000 de euro. Cat vor fi costat operatiunile "invizibile" gratie carora mecanismul a functionat perfect mi-a fost cu neputinta chiar si sa-mi imaginez.
Desi zilele evenimentului s-au suprapus unor momente fierbinti ale Campionatului Mondial de Fotbal, olandezii au aratat, umpland seara de seara cele doua sali ale Rotterdam City Theatre, ca in tara lor spectacolul poeziei poate rivaliza cu orice alta forma de spectacol - si asta in conditiile in care pretul unui bilet era de aproape 10 euro. Cum nu pot scapa nici aici de mania evaluarilor, am calculat ca, in cele cinci seri de recital propriu-zis, la eveniment au participat in jur de 3.000 de spectatori platitori. Putini pentru fotbal, multi pentru poezie.
Si tot o chestiune de statistica: la cele 37 de editii ale Festivalului au participat 11 autori romani: Constantin Abaluta, Ana Blandiana, Nina Cassian, Leonid Dimov, Mircea Dinescu, Kanyadi Sandor, Gellu Naum, Marin Sorescu, Petre Stoica, Matei Visniec si subsemnatul. Putini in raport cu participantii unor tari precum Germania, Marea Britanie, Ungaria, Rusia, Franta, Statele Unite si cu, mai ales, calitatea poeziei care se scrie la noi, suficienti pentru a compune un unsprezece poetic redutabil.
Cel putin trei elemente au dat specific editiei din acest an a Festivalului: focalizarea asupra poeziei africane, prezenta fermecatoare a lui Seamus Heaney (Irlanda