Exporturile de masini, vapoare, nave si alte structuri plutitoare au adus in tara in primele cinci luni din 2006 circa 1 miliard de euro, mai mult cu peste 75% decat in perioada similara a anului trecut.
Potrivit Departamentului de Comert Exterior, la vehiculele de transport rutier exporturile au fost mai mari cu 76,7% (+289,4 milioane euro), in timp ce la barcute cresterea s-a cifrat la 75,52% (+110,5 milioane euro).
Producerea echipamentelor electrice a reprezentat o alta afacere profitabila pentru firmele romanesti, aducand in tara circa 3 miliarde de euro in perioada mentionata, cu 42,26% mai mult decat in intervalul corespunzator din 2005.
Principalele spatii de expansiune economica la export au fost: Italia (18,3% din totalul exportului), Germania (14,62%), Franta (7,45%), Turcia (7,53%), Ungaria (4,88%), Marea Britanie (4,63%), SUA (3,09%), Austria (3,09%), Bulgaria (2,9%), Spania (2,48%%), Grecia (2,11%) si Olanda (2,17%).
"O tendinta importanta se observa in structura exporturilor. Exportul de produse ale industriilor de medie-inalta tehnologie, cu valoare adaugata mai mare, a devenit preponderent in totalul exportului, crescand de la 43,29% la 51,17%", a declarat ministrul delegat pentru Comert, Iuliu Winkler.
Pe de alta parte, Winkler a recunoscut ca exista cresteri accelerate ale importurilor si deficitului comercial, determinate de ritmul alert al investitiilor si de cererea de materii prime din import.
Foamea de bunuri a populatiei mareste, de asemenea, deficitul comercial, deoarece productia interna nu acopera uriasa cerere. De pilda, importurile de zahar, legume si fructe, nutreturi pentru animale, bauturi si tutun au crescut cu 36,49% (+113,7 milioane euro), iar cele de carne si organe comestibile - cu 13,5% (+29 milioane euro).
Deficitul comercial la produsele mentionate a fost compensat prin surpl