MONUMENTE REPREZENTATIVE Cand in ultimii 20 de ani Spania si-a redesenat obiectivele identitare, a inceput prin a-si traduce valorile in arhitectura.
Pe rand, Barcelona, Valencia au devenit ambasadorii ei. Jocurile Olimpice sunt tot atatea ocazii pentru publicitatea marilor orase si pretexte asumate pentru relansarea economica a unor zone. E aproape un truism sa spui ca marile orase sunt purtatoarele de mesaj ale culturilor care le-au dat nastere. Un oras, un monument remarcabil pot deveni varful de lance in promovarea imaginii unei tari.
Cum stau romanii la acest capitol? Potrivit CURS, Casa Poporului ar fi cel mai reprezentativ monument, obtinand 19 procente. Pe locul 3, cu trei procente, se situeaza Castelul Peles. Intre cele doua, o sculptura - Coloana Infinitului. Confuzia valorica si de categorie e evidenta. Din nou, notorietatea bate valoarea. Exista ghiduri si agentii de turism care promoveaza Bucurestiul, facand apel la acest colos care poarta amprenta ideologica si formala a unui regim care a stalcit la vremea lui, dar si prin inertie, chipul Romaniei.
ATRACTIA GROTESCULUI. "Din pacate, pentru o anumita categorie de turisti, care nu au nimic de-a face cu cultura, Casa Poporului e un loc care trebuie vizitat, pentru ca Ceausescu e cunoscut in lume. Magnetismul Casei Poporului e explicabil prin grotesc: asa cum Dracula atrage, asa cum buncarul unde s-a sinucis Hitler e vizitat de milioane de turisti, Casa Poporului e o grava eroare. Ei i s-a sacrificat una din putinele forme de relief ale Bucurestiului: Dealul Arsenalului, unde era un cartier reprezentativ pentru Bucuresti. Arhitectural, rezultatul este un hibrid. N-am intalnit nici un arhitect strain care sa spuna vreun cuvant de lauda, cei mai multi au afirmat ca este o enorma eroare", a declarat arhitectul Alexandru Beldiman.
O alta constructie din Bucuresti, Arcul de Triumf, se buc