ROMANIA GOL-GOLUTA Intr-o discutie dezinvolta si lucida, scriitorul Florin Iaru a identificat o directie de promovare a imaginii tarii in chiar punctele gri ale identitatii mentale si comportamentale a romanului.
Jurnalul National: Pe ce ar trebui sa mizeze promovarea Romaniei pentru a realiza o imagine pozitiva in afara? Florin Iaru: Dificil in a gasi o imagine atotcuprinzatoare a unei tari este faptul ca nu poti reduce la o unitate o diversitate de peisaj, de populatie, de structuri de civilizatie. Eu cred ca orice incercare de a pune, asa cum fac ambasadele sau centrele culturale cand vorbesc cu strainatatea, ii, fote, stergare si fotografii, (din nordul Moldovei) mai ales, e o greseala, pentru ca asta inseamna o tara incremenita in proiect cam acum 200 de ani. Sigur ca e o lunga traditie sa pastram Romania asa cum a fost in Evul Mediu, pornind de la Eminescu si trecand prin Sadoveanu, dar exista si o incercare de a moderniza Romania, de a oferi o imagine mai vie. Din nefericire, din punctul meu de vedere, cel mai bun diagnostic de tara l-a oferit generalul Berthlot, venit in vizita in Romania sa vada cum este o tara aliata, acum 100 si ceva de ani, si care a spus: "Ce vreti, domnilor, suntem la portile Orientului unde totul se ia la misto". Imaginea de tara este "mistoul". Orice discutie tragica, orice initiativa nobila, orice proiect grandios sfarsesc toate prin a cadea in ridicol, in bascalie. Bascalia este probabil un branding de tara, si retinem mai mult marile escrocherii decat marile realizari. Escrocheria fiind un soi de bascalie la adresa cetateanului onorabil.
Mergand mai departe, din ce am inteles eu plimbandu-ma prin tarile din jur, Romania e singurul loc in care exista intr-adevar un soi de melanj intre Orient si Occident, o lene si un "lasa-ma sa te las" orientale si o nevoie absoluta de a-ti promova propria imagine, propria personalita