Romania de maine va arata ca scoala de astazi. Ai carte, ai parte. Aiurea! In Romania anului 2006, aceasta e o zicala demult depasita. Cu totii cunoastem un entuziasm bolnavicios in a ne fura caciula. Cui foloseste o promovabilitate de 92a (Suceava)? Cui foloseste faptul ca jumatate dintre candidati au luat note de peste 8, si un sfert a primit chiar peste 9 (Constanta)?
Totul aduce a productie-record de note mari cu orice pret, ca in intrecerile socialiste de pe vremea lui Ceausescu. Cu ce invatatura se alege tanarul care stie ca nu e chiar asa aproape de nota maxima? Si ce concluzie pot trage elevii cu adevarat eminenti care obtin "pe bune" note cu doar cateva zecimi mai mari decat mediocrii?
An de an, fiecare sesiune de de examene devine, traditional, subiect de presa gratie unor scandaluri rasunatoare. Adevarul e ca invatamantul romanesc, despre care ne placea sa ne iluzionam ca e superperformant, e populat de mediocritati si produce mediocritati pe banda rulanta.
Bacalaureatul din acest an a pus capac. Avem dosare penale pentru subiecte furate, vandute si cumparate, avem un ministru care cere reevaluarea lucrarilor din sapte judete unde promovabilitatea a fost aproape generala, avem absolventi care isi dau in judecata profesoara de romana pentru ca le-a predat gresit.
Si avem minunea de la examenul de limba si literatura romana, unde mai mult de jumatate dintre absolventii de liceu au scris la capitolul intelectuali romani despre Moromete (care citea ziarul) si Ion al Glanetasului (care stia sa scrie).
Pentru ca au fost atat de multi, in unele locuri s-a luat de buna aceasta idee si s-a dat liber la punctarea lucrarilor care contineau anomalia. Cu un an inainte se acceptase faptul ca romanul "Morometii" e o opera literara interbelica.
Daca in alte domenii greselile se pot repara, in Medicina