Daca privesti harta rutiera a Europei, iti sare in ochi diferenta dintre Est si Vest. Occidentul este brazdat de autostrazi, ca un organism viu care pulseaza seva bunastarii printr-un paienjenis de artere, in timp ce statele fostului lagar socialist sunt cufundate in cenusiul stagnarii.
Doar ici-colo, de regula pornind de la capitale, incep sa creasca, exasperant de incet, firele unor superdrumuri.
In Romania, ani de zile s-au facut mai mult ceremonii de inaugurare decat s-a construit! S-a inaugurat santierul pe Autostrada Soarelui, dupa care s-a deschis primul tronson, apoi s-a inaugurat al doilea, iar acum, fiindca un an intreg s-a stat degeaba, a inceput o noua moda: inaugurarea cu firul. Mai ramane de inaugurat gardul de protectie. Pana nu se fura cu totul...
Am fost si in Grecia, si in Spania si am vazut cum se construiesc autostrazi cu o viteza uluitoare, dar n-am auzit de atatea ceremonii ca pe la noi! Acolo se tace si se face. La noi se clampane in nestire, dupa care - nimic. Dar, cand e de furat, se fura pe rupte. Pe autostrada Pitesti-Bucuresti, la nici un an de la inaugurarea refacerii, au aparut gropile.
In schimb, a disparut constructorul, cel care avea sediul intr-o casuta postala din Italia si reprezentanta la Caciulata. S-a facut ancheta, iarasi nimic! Nici macar n-am aflat cine si in ce conditii a semnat asemenea contracte grase in detrimentul banului public. Cu Bechtel, alt scandal.
Dupa ce s-a lamurit contractul si am aflat ca s-au economisit circa 400 milioane de euro, nu ni s-a mai spus cine le pusese gand rau si ce pedeapsa usturatoare a primit. Din nou declaratii peste declaratii, ca incepe constructia, ca va fi un proiect grandios, dar pe santierele respective nu misca nici musca! Culoarul IV, cu foarte restranse exceptii, este si el incremenit in proiect.
Din cand in cand,