- Economic - nr. 136 / 13 Iulie, 2006 Spunea cineva, pe buna dreptate, ca educatia clientului care cere un credit bancar se face din mers, pe masura ce se intocmeste dosarul, iar omul intelege totul abia dupa semnarea contractului de credit. Doar dupa ce si-a pus semnatura afla ce inseamna toate comisioanele, asigurarile si dobanzile, desi, in mod normal si firesc, consilierii si ofiterii de credit ai bancilor comerciale ar trebui, de la bun inceput, sa explice toate conditiile de creditare. Nu o data suntem interpelati de catre cititorii nostri in legatura cu o "anomalie": omul, din varii motive, vrea sa ramburseze anticipat creditul obtinut, si, numai bine, ori este refuzat, ori este pus sa plateasca un comision gras. Desigur, s-ar putea spune ca respectivul client trebuia sa stie de la inceput in ce conditii poate restitui banii; nestiind aceste "amanunte", greseala se plateste si, uneori, mai scump decat ar fi cazul, tinand cont ca pentru rambursare comisionul variaza de la banca la banca, intre 1 la suta si 5 la suta din suma achitata anticipat. Majoritatea comisioanelor de acest tip reprezinta minim echivalentul a trei rate lunare. Mai mult chiar, sunt si banci care nu admit plata in avans decat dupa un anumit interval de timp. Legea privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate persoanelor fizice spune ca, in cazul achitarii anticipate a obligatiilor sale contractuale, clientul are dreptul la o reducere echitabila a costului creditului, stabilita proportional cu perioada de utilizare a creditului respectiv. Intr-adevar, cel care alege sa plateasca in avans beneficiaza de o reducere a dobanzii, dar se alege, in schimb, cu o penalizare sub forma comisionului. Penalizare care este explicata astfel de catre Radu Negrea, de la Asociatia Romana a Bancilor: "Comisioanele de rambursare sunt perfect justificate de costurile mari pe care l