Actuala ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Avignon trebuie să iasă bine. Şi asta din două motive. În primul rînd, pentru că anul trecut festivalul a început şi s-a încheiat în huiduielile publicului şi sub un tir al criticilor din presă; în al doilea rînd, pentru că anul acesta festivalul serbează ediţia cu numărul 60, iar o asemenea vîrstă merită o gală adevărată.
În orice caz, ediţia curentă se anunţă mai calmă, mai puţin polemică decît "scandaloasa" ediţie 2005. Cei doi tineri directori ai festivalului, Hortense Archambault şi Vincent Baudriller, l-au asociat la conducerea artistică pe coregraful franco-sîrb Josef Nadj. După regizorul german Thomas Ostermeier în 2004 şi coregraful belgian Jan Fabre în 2005, opţiunea pentru coregraful franco-sîrb este menită să calmeze spiritele, să confere festivalului de la Avignon un strop de echilibru clasic. Josef Nadj este director al Centrului Naţional al Coregrafiei de la Orléans şi a propus ca anul acesta tema centrală a festivalului să fie călătoria. El însuşi a produs două spectacole pornind de la această temă. Festivalul s-a deschis cu Battuta, un spectacol de teatru ecvestru produs de compania Zingaro a lui Bartabas. Acelaşi spectacol a fost programat şi pentru închiderea oficială a festivalului. Alte spectacole aşteptate sînt Barbarii lui Gorki, în regia lui Eric Lacascade, Mozart şi Salieri, de Puşkin, în regia rusului Anatoli Vassiliev, şi Bazar du Homard, o producţie a companiei olandeze Needcompany, în regia lui Jan Lauwers. O selecţie mult mai "cuminte" şi artişti aleşi pe sprînceană: aproape toţi regizorii invitaţi sînt vedete, mai toţi sînt autori sau regizori ai unor spectacole de succes la public.
Peste o jumătate de milion de spectatori
Programul cuprinde în total 850 de reprezentaţii, cele mai multe în secţiunea off. Organizatorii aşteaptă aproximativ 110.000 de spectato