Cea mai bună apărare este atacul - cine nu ştie acest lucru, mai ales în zilele Campionatului Mondial de fotbal? S-au văzut echipe mari pierzând tocmai pentru că n-au ţinut cont de prea banalul adevăr. Ce n-au înţeles antrenori de frunte, a înţeles, însă, ministrul Hărdău. Prins şi răsprins în off-side, boss-ul învăţământului românesc ameninţă cu groaznice represalii: că va lua măsuri împotriva profesorilor, că va desface contracte de muncă celor care nu vor corecta corect la bacalaureat şi alte palavre, care de care mai comice. Adevărul e că problemele învăţământului nu-l depăşesc doar pe Hărdău. Europa însăşi contemplă neputincioasă starea deplorabilă a educaţiei. Arborând mereu steagul "reînnoirii" şi lancea boantă a "modernizării" s-a ajuns la o veritabilă catastrofă didactică.
Imbecila înţelegere de la Bologna, când o mână de birocraţi - care au cu învăţământul cam cât are binecunoscutul cuvânt din patru litere cu prefectura - au hotărât să "modernizeze" ceea ce era oricum lichidat, a pus capac oricărei şanse de a mai avea, în viitorul previzibil, un învăţământ decent. După ce au băşcălit, decenii în şir, sistemul de învăţământ american, europenii au ajuns să "implementeze" tot ce e mai prost, depăşit, nereprezentativ în sfera educaţiei din SUA. Viziunile continental-imperiale secretate de mintea îngustă a "eurocraţilor" prefigurau înfrângerea americanilor cu propriile metode: şi anume, prin selectarea pe verticală.
Dar ceea ce funcţionează în monolingvul (deocamdată) continent nord-american, n-are cum să funcţioneze într-o Europă fărâmiţată nu doar cultural, ci şi lingvistic. A-ţi imagina că-ţi poţi permite - aşa cum se întâmplă în Statele Unite - să fii nepăsător faţă de marea masă a absolvenţilor de şcoală generală sau liceu, pentru că oricum ai de unde să recrutezi o elită consistentă, înseamnă a fi nu doar inconştient, ci şi irespo