Proiect de telenovelă sud-est europeană" - aşa se subintitulează romanul de debut al Corei Flavian (Marta sau etiologia incontrurnabilului eşec " Editura Polirom, 2006 ). Şi aşa se vrea citit, într-o cheie vădit ironică, de parodie a unui gen. Ce fel de gen ? Trebuie s-o recunoaştem, primul cuvânt care sare în ochi şi dirijează lectura e, de fapt, cel de-al doilea al enunţului: telenovelă. Şi - neapărat - prima curiozitate va privi raporturile subtile dintre subiectul acestei cărţi şi trama tipică a unei telenovele. Pe scurt: opulenţă, exces, melodramă, kitsch, maniheism. Aproape nimic din toate acestea, însă, nu e de găsit în romanul Corei Flavian. În afară de "suferinţa din motive neprecizate, vagi, cvasi-metafizice" a naratoarei (remarcată exact de Daniel Cristea-Enache în prefaţă) nu prea avem puncte comune cu scenariile acestui tip de serial TV...
Să recitim, totuşi, cu mai mare atenţie, ignoratul termen iniţial - "proiect". Un cuvânt-valiză, bun pentru orice, de la activităţi didactice şi simple întâlniri la albume de muzică sau chiar volume de poezie. Totul e abstractizat, planificat şi organizat milimetric (nu întotdeauna dus la capăt) printr-un singur cuvânt. La fel de prezent pe buze pe cât de prezentă e telenovela pe retine, creând în jurul său poveşti mai ramificate decât putem crede, conţinând deodată mult mai multe nuanţe ale excesului decât oricâte episoade cinematografice unul după altul. De altminteri, chiar titlul e împănat de stridenţe în mai mare măsură decât scenele snoabe filmate prost, omniprezente în aceste soap-operas. Miza în jurul căreia gravitează ironiile Corei Flavian nu e câtuşi de puţin tema, ci limbajul. Adică nu telenovela, ci cuvântul "telenovelă".
,Teatrolog" şi "filmolog" de profesie (aflăm din carte), ea intuieşte distincţia esenţială - să-i zicem tehnică - dintre film şi roman. Pentru Cora Flavian, stu