Parlamentul panamez a aprobat planurile de extindere a Canalului Panama. Reprezentand cea mai mare extindere a punctului de tranzit de la deschiderea lui in 1914, operatiunea ar putea costa cinci miliarde de dolari, dupa cum anunta BBC.
Pentru a se putea incepe constructiile, planul mai trebuie aprobat si de catre un referendum popular, dar se pare ca populatia panameza este in mare parte in favoarea inceperii lucrarilor.
Canalul trebuie extins deoarece vasele moderne sunt cu mult prea mari pentru a patrunde fara probleme. In plus, capacitatea de tranzit a canalului este cu mult depasita, iar ambarcatiunile trebuie sa astepte la cozi interminabile pentru a le veni randul sa treaca din Marea Caraibelor in Pacific si invers. In prezent, capacitatea punctului de trecere este de 4.000 de containere de tipul Panamax. In urma extinderii, acest numar va creste pana la 10.000. Docurile vor fi largite, iar accesul va deveni mai larg si mai adanc. Docurile au in prezent 33 de metri latime si urmeaza sa fie marite pana la 50 de metri. Va fi deschisa si o a treia linie de trecere, pentru traficul cel mai greu.
Exista insa si voci care spun ca nici aceste transformari nu vor fi suficiente si ca ar mai fi necesara construirea unor terminale suplimentare de marfuri pe ambele parti ale canalului.
Costurile transformarilor urmeaza sa fie acoperite prin cresterea taxei de tranzit, la care se adauga si un imprumut in valoare de 2,3 miliarde de dolari. Canalul Panama are 80 de km lungime si 5% din traficul de marfa din lume tranziteaza aceasta zona. Canalul este folosit mai ales de Statele Unite, Japonia, China si Chile. Canalul Panama a fost controlat de Statele Unite pana in 1999.
Parlamentul panamez a aprobat planurile de extindere a Canalului Panama. Reprezentand cea mai mare extindere a punctului de tranzit de la deschiderea lui in 1914, operatiunea