"Ideea este să avem o fază de tranziţie între MiG 21 şi avionul viitorului cu un avion care să ne coste foarte puţin, dar să ofere capabilităţi în niciun caz mai scăzute decât cele "Ideea este să avem o fază de tranziţie între MiG 21 şi avionul viitorului cu un avion care să ne coste foarte puţin, dar să ofere capabilităţi în niciun caz mai scăzute decât cele actuale. Repet, va fi un avion care să coste puţin la achiziţie - noi tindem chiar spre zero -, dar utilizarea lui pe o perioadă de 10-12 ani, nu mai mult de 15 ani, să permită atingerea anilor 2018-2020, când România poate să aibă acces, şi din punct de vedere bugetar, dar şi al programului respectiv, la avionul viitorului", susţine generalul Catrina în interviul din "Viaţa militară".
Acestei descrieri îi corespunde un singur tip de avion, acesta fiind F-16. În momentul de faţă, mai multe forţe armate din cadrul NATO ar vrea să scape de acest model, pentru că participă la costisitorul program american "Joint Strike Fighter", considerat avionul viitorului. Aceasta este, de altfel, şi singura posibilitate de a primi avioane gratis, cu obligaţia modernizării şi întreţinerii ulterioare în România.
În acelaşi interviu, generalul Catrina vorbeşte codificat şi despre varianta suedeză Gripen, spunând că "a investi într-un avion nou, dar care face parte dintr-o generaţie care a trecut de faza de maturitate înseamnă a investi pentru maxim 15 ani". De altfel, 15-20 de ani este perioada estimată de americani, după care avioanele F-16 vor fi scoase din uz.
Cehia şi Ungaria au Gripen
Ultima generaţie JAS 39 Gripen este, în realitate, o soluţie pe cel puţin 30-40 de ani. Cehia şi Ungaria, ţări cu o economie mai puternică decât a României, au deja în dotare astfel de avioane.
Ambele ţări au încheiat contracte de închiriere pe 10 ani, Ungaria având şi opţiunea de cumpărare. Pachetele ofer