prin portul Tomis din Constanţa şi este o zi frumoasă, cu mare calmă, cu siguranţă veţi fi invitaţi, la un moment dat, la o plimbare cu vaporaşul. Pe aleea care ţine loc de plajă o să prin portul Tomis din Constanţa şi este o zi frumoasă, cu mare calmă, cu siguranţă veţi fi invitaţi, la un moment dat, la o plimbare cu vaporaşul. Pe aleea care ţine loc de plajă o să vedeţi un bărbat trecut de prima tinereţe, ars de soare şi cu o şapcă trasă pe frunte, care vă va ademeni să urcaţi pe vaporaşul acostat la ponton. "Haideţi la o plimbare pe mare cu soare! Haideţi să vedeţi marea mai de aproape! Doar 10 lei!", strigă el cu forţa unui şef de galerie. Este Mure Kadâr, unul dintre proprietarii vaporaşului "Condor", care este "în serviciu" de peste zece ani. "Vin imediat să vă ţin de urât", glumeşte el în timp ce ţine ambarcaţiunea fixă, să vă puteţi urca. La bord aşteaptă asociatul lui, căpitanul Paul Ferendino, care, cu toate că e un veritabil lup de mare şi este trecut de 55 de ani, se bucură ca un copil la fiecare tură când poate să taie, din nou, valurile.
"Condor" s-a născut din pasiune
Cei doi, alături de un al treilea asociat, s-au gândit să se apuce de plimbat turiştii pe mare, la puţin timp după Revoluţie. "Ce era să fac? Eu sunt marinar de 35 de ani. N-aş fi putut să mă fac brutar sau să stau după tejghea la butic. La asta mă pricep", explică nea` Paul cum a apărut "Condor". Vaporaşul, o fostă barcă de salvare de pe nava "Cugir", a fost transformat chiar de proprietarii săi. "Am lucrat la vaporaşul ăsta vreo trei ani juma`", zice cu mândrie căpitanul, în timp ce porneşte motorul marca Fiat de doar 45 de cai putere. "Condor" nu este mare. Are o lungime de 10,3 metri şi este lat de 3. Poate prinde o viteză maximă de 10-11 noduri şi are o autonomie de aproape 150 de ore. Este dotat cu tot ce trebuie: toaletă, bucătărie şi pat. Ca o căsuţă pe apă.