Pe site-ul BNR a aparut, in zilele din urma, un vraf de acte normative. De fapt, mai multe sute de pagini de norme inca nedefinitivate. Proiecte, deci, impartite in doua categorii. Unele vin sa finalizeze procesul de integrare bancara, aflat deja intr-un stadiu avansat, ele avand rolul sa transfere in viata interna a societatii noastre prevederi ale unor Directive recente ale UE. Altele, alcatuite tot cu fata la UE, au menirea sa contureze un cadru juridic unitar pentru toate institutiile care acorda credite, indiferent daca sunt bancare sau nebancare.
De ce s-a grabit BNR sa le afiseze pe site inainte de definitivarea lor? Motivul este ca a vrut sa evite un soc. Fiindca daca piata - bancile, institutiile financiare nebancare si clientii lor, fie companii, fie persoane fizice - s-ar fi trezit dintr-o data in fata unui pachet voluminos de norme noi, in faza finala, care sa fie imediat aplicate, s-ar fi produs un impact puternic, cu efecte negative greu de prevazut.
Avem deja o mostra: agitatia produsa in piata de unul dintre aceste proiecte. Ochii au cazut cu deosebire asupra lui atrasi nu atat de titlu, in buna masura benign - "Norme privind tehnicile de diminuare a riscului de credit" -, cat mai degraba de continutul uneia dintre prevederi. In speta, au fost retinute doua puncte (a si b) ale aliniatului 1 din cuprinsul articolului 22. La punctul a se arata: "Valoarea proprietatii nu depinde in mod semnificativ de calitatea creditului asociat debitorului". Dupa care urmeaza precizarea de la punctul b: "Riscul imprumutatului nu depinde in mod semnificativ de randamentul proprietatii sau proiectului suport, ci mai degraba de propria capacitate a imprumutatului de a rambursa din alte surse". Din interpretarea acestor doua prevederi s-a nascut o prima concluzie. Si anume ca BNR va descuraja constructiile noi. Desi va fi tocmai invers: constructiile noi vo