Intrebat de Nicolae Iorga ce ar putea invata un mare om politic si istoric de la un inginer, Ion I.C. Bratianu a raspuns sec: masura. Replica marelui liberal ar putea fi si astazi o sursa de inspiratie pentru oamenii politici, mai ales ca niciunul dintre ei nu pare sa-si mai puna problema dreptei masuri.
Sa luam pentru inceput cazul recent al accidentului de circulatie provocat de primul-ministru, alaturi de care vom pune si escapadele prezidentiale la volanul propriei masini, chiar daca au avut pana acum un final fericit. Amandoi au fortat nota nesocotind regulile de circulatie si normele de siguranta ce se aplica demnitarilor.
Intelegem ca au dorit sa duca o viata normala, libera de controlul SPP; ca sfidarea regulilor de securitate aplicate demnitarilor le "face bine" la imagine. Lucrurile se schimba insa cand aceste exercitii de independenta se termina pe capota unei masini care circula regulamentar pe celalalt sens.
Fie ca le place, fie ca nu, presedintele si premierul sunt modele pentru societate si trebuie sa se comporte exemplar, nu dupa bunul lor plac. Daca primii doi barbati ai tarii nu respecta regulile, semnalul pe care-l transmit populatiei este ca regulile nu sunt facute pentru a fi respectate. Mai pot ei oare sa ne ceara noua, bieti muritori de rand, sa ne supunem vreunei reguli?
Pot tine discursuri pe aceasta tema, dar nimeni nu-i va lua in serios. A gasi masura comportamentului normal, neincorsetat de protocol, fara insa a incalca rigorile functiei - iata o arta pe care demnitarii nostri inca nu o stapanesc.
Lipsa de masura s-a manifestat insa mai grav in dezbaterea publica declansata de fuga lui Omar Hayssam de sub nasul autoritatilor romane.
In loc sa analizeze macar in ceasul al treisprezecelea semnificatia acestui caz, care scoate la iveala ca la carte radacinile sistemului pu