In arta, unii considera ca cea mai buna metoda sa atragi atentia asupra unei lucrari, carti, album sau oricarui alt tip de produs cultural este sa iti insotesti demersul cu un mic scandal sau macar sa ai citeva reactii ceva mai violente in rindul colegilor de breasla, criticilor sau in presa. Nu conteaza daca scandalul este stirnit intentionat sau se declanseaza in mod spontan.
Efectul este garantat. Cu cit vorbeste mai multa lume despre tine (daca se discuta cu vocea putin mai ridicata si in contradictoriu, cu atit mai bine) cu atit devii mai cunoscut. Pe de alta parte, diferitele structuri ale statului s-au opus dintotdeauna libertatilor pe care si le-au luat artistii in a-si provoca semenii.
Jos cenzura!
In muzica, lucrurile sint ceva mai simple, pentru ca mijloacele de promovare sint mult mai puternice decit in cazul artei plastice, a teatrului sau a literaturii. O piesa difuzata in heavy rotation (perioada de promovare a unui single, cind piesa este difuzata aproximativ o data pe ora la posturile muzicale) are mai multa audienta decit zece expozitii de pictura sau decit trei carti la un loc.
La un concert Luna Amara, Implant Pentru Refuz sau Parazitii se aduna mai multa lume decit la toate vernisajele de pictura sau lansarile de carte din Bucuresti intr-un an. In acest context, un scandal precum cel dintre Parazitii si CNA de acum citiva ani are un impact foarte mare.
Un exemplu de luare de atitudine si solidaritate a fost videoclipul trupei „Jos cenzura!“, in care au aparut, pe linga membrii Cheloo si Ombladon de la Parazitii, vedete ca Andrei Gheorghe, Mircea Toma sau Adrian Despot de la Vita de Vie.
Videoclipul a fost o replica pentru decizia CNA de a cenzura videoclipuri precum „Milionari de weekend“, „Bad Joke“ sau „Praf“.
„Disident, fii disident“
Membrii trupei Lun