Programul national de lucrari de infrastructura vizeaza construirea pana in 2010 a 1.000 de kilometri de autostrada, iar explozia investitiilor in rezidentiale face ca nici sectorul constructiilor civile sa nu fie de neglijat. Viitorul suna bine pentru angajatii din constructii. Dar nu la fel de bine pentru angajatori, in conditiile in care majoritatea jucatorilor din domeniu se plang de lipsa fortei de munca specializate.
Trei aspecte se disting cand vine vorba despre piata fortei de munca din constructii: este una foarte instabila, purtand amprenta gradului ridicat al migratiei de personal, este una dintre cele mai marcate de fenomenul muncii "la negru", iar statisticile sunt deficitare. Corelati, acesti trei factori fac dificila o apreciere exacta a volumului de angajati din domeniu.
In prezent, potrivit estimarilor unor jucatori de pe piata, in constructii lucreaza aproximativ 450.000 de oameni, numar ce a crescut cu aproape 30% fata de anul trecut, cand se inregistrau 340.000 de angajati. "Este pentru prima data cand sunt atat de multi angajati in constructii. Cele mai mari concentrari de personal se inregistreaza in proiectele mari de infrastructura", este de parere Marin Cristea, director in cadrul Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).
"Angajari masive se fac mai degraba in sectorul nerezidential, pe lucrari de infrastructura, cai de comunicatii, modernizare, refaceri, infrastructura localitatilor, canalizari - pentru zonele afectate de inundatii - etc. Se fac angajari si pe segmentul locuintelor, dar nu atat de multe ca in infrastructura", este de parere Cristea.
Adriana Iftime, director executiv al Patronatului Societatilor din Constructii, spune ca, pe baza analizei structurii tipurilor de lucrari adjudecate prin licitatii publice s-a constatat ca, din aproximativ 800 de licitatii desfasurate pe luna