Unghiul de tragere Mai complicata si mai greu de definit este prietenia. Prietenul ar trebui sa doreasca pentru tine un bine mai mare decit si-l doreste lui, sa nu te invidieze niciodata, sa pastreze orice secret pe care i-l incredintezi, dar cite calitati sufletesti ar trebui sa intruneasca un prieten?! V-ati gindit vreodata daca aveti un prieten adevarat? Mi se pare ca spunem cu mare usurinta, despre un om sau altul, ca ne este prieten. Mergem pe strada cu o cunostinta, cu un amic sau cu un prieten si ne intilnim, intimplator, cu o alta cunostinta, cu un alt amic, cu un alt prieten si facem prezentarile "Dl. Popescu, un vechi prieten, Dl. Ionescu, un foarte bun coleg si prieten". In realitate traim din tot soiul de jene. Cind cineva, din interes sau din nevoia de a-si face imagine, te prezinta pe tine ca pe un prieten, se arata jovial si amabil, iti vine greu sa-l pui la punct fata de o persoana pe care el nu o cunoaste si care, la rindu-i, nu-ti este nici prieten si nici macar amic: "Nu sintem chiar prieteni, nici macar amici, sintem doar cunostinte". Buna crestere ne obliga la gesturi de complezenta. Daca el, Ionescu, se considera prietenul meu si poate ca el, Ionescu, are sentimente de prietenie fata de mine, sentimente pe care eu nu le impartasesc, macar atit sa fac pentru el, sa nu definesc relatia noastra in alti termeni, sa nu-i dau galoanele jos de pe umeri. In realitate, aceasta pudoare, acest bun simt creeaza confuzii. Daca Ionescu pretinde ca este prieten cu X, o persoana de distinctie intelectuala si morala, inseamna ca la rindul lui are merite comparabile, e de aceeasi calitate, altfel n-ar fi admis ca prieten. In consecinta, dezinformat fiind, Ionescu va spune despre Popescu: "E un om deosebit de distins, e prietenos cu X, l-am cunoscut in urma cu doi ani". Sint multi profitori al acestui tip de confuzie, care-si ridica un sistem intreg de relatii, pe