La data aparitiei acestui text, evenimentul in cauza – lecturile a trei texte romanesti de teatru la New York, in prezenta autorilor lor – e deja consumat, iar ecourile lui s-au facut deja auzite in presa romaneasca.
Ei bine, da, trei dramaturgi romani foarte tineri – Gianina Carbunariu, Bogdan Georgescu si Vera Ion (in stricta ordine alfabetica) –, carora li s-au adaugat un critic de teatru (subsemnata) si un profesor universitar de ale carui eforturi se leaga primele preocupari organizate pentru dezvoltarea dramaturgica si retorica textului nou (Nicolae Mandea), au fost invitati in America de o companie independenta de teatru, Immigrants’ Theatre, ca urmare a unei idei a Robertei Levitow (venita deja de trei ori in Romania pentru workshop-uri de scriere dramatica), avind sustinerea generoasa si in premiera a Institutului Cultural Roman de la New York, mediatorul intregului proiect (si rabdator dramaturg al tuturor spectacolelor) fiind scriitoarea Saviana Stanescu.
S-au citit, la Centrul Martin E. Segal al City University of New York (CUNY), doua texte de zece minute (un mit: de obicei, specia asta dureaza in spectacol intre 20 si 40 de minute), Red Bull de Vera Ion si Romania, te pup de Bogdan Georgescu, precum si foarte cunoscuta, deja, in Europa Stop the Tempo a Gianinei Carbunariu. Nu s-au rupt usile la CUNY, dar a venit un public interesat si interesant, familiarizat in general cu proiectele de la Centrul Segal (unul din putinele locuri in care sint prezentate texte internationale, „importate“ din afara Statelor Unite).
Iar ceea ce le-a atras atentia cu precadere spectatorilor americani a fost tocmai acea trasatura pe care noua dramaturgie si-o reneaga (mai ales ca mostenire a traditiei metaforice a anilor ’80), in cautarea unei conexiuni cit mai directe cu limbajul si umanitatea cotidianului, si anume teatralitatea textelor pr