Coridoarele paneuropene vor fi in curand istorie. Le iau locul "axele prioritare", atat in interiorul UE, cat si in politica de vecinatate. Ceea ce nu inseamna ca Romania va ramane fara fonduri pentru fostul Coridor 4 paneuropean, transformat in axa prioritara nr. 7.
Coridorul 9, in schimb, care facea legatura nord-sud prin Republica Moldova si Ucraina, nu va mai fi considerat axa prioritara, desi va ramane inclus in reteaua de transport european. "Ideea este sa avem un numar mai mic de proiecte prioritare, pentru a putea avansa lucrarile", explica John Rees, consilierul directorului Transporturi si Energie din Comisia Europeana.
Bugetul aprobat pe perioada 2007-2013 pentru intreaga retea de transport este de sapte miliarde de euro, fata de 21 de miliarde cat solicitase Comisia Europeana.
Lobby pro-coridor
Ideea alarmista cu retrasarea axelor prioritare care ar ocoli Romania a fost lansata de Herwig Novak, directorul Secretariatului pentru coridorul 4 paneuropean, organism consultativ pe langa Comisia Europeana. Novak sustine ca UE este mai interesata de axa prin Balcanii de Vest pana in Grecia decat de coridorul 4 paneuropean.
"Vreau ca Romania sa faca lobby, pentru ca inca nu s-a trasat aceasta axa si ar fi pacat sa se evite Romania. Cred ca este foarte important ca banii sa fie alocati pentru coridoare, pentru ca fondurile se pot cheltui doar o singura data", ne-a declarat ieri Herwig Novak. Cum odata cu aderarea la UE Romania va fi inclusa automat in reteaua de transport TEN-T, discutia este inutila.
"Politica axelor nu are nici o implicatie asupra alocarii de fonduri pentru Romania," explica John Rees. Dezbaterea la care se refera Novak priveste exclusiv politica de vecinatate, din care Romania a iesit deja, odata cu semnarea Tratatului de Aderare.
In plus, axele de transport din t