În adevăr, Societatea Română de Radiodifuziune, canalele România Muzical şi România Cultural, şi-au făcut un titlu de onoare din a transmite în direct, în zilele sfârşitului de iulie, în zilele începutului de august, principalele evenimente ale acestei impresionante manifestări artistice estivale care este Festivalul wagnerian de la Bayreuth. Mă refer la cele şapte spectacole ale primei serii de manifestări.
Întregul festival se extinde până spre sfârşitul lunii august şi este găzduit - excepţiile au fost rare - în fiecare an, de mai bine de un secol, în celebra Festispielhaus, lăcaş imaginat de Wagner însuşi în vederea desfăşurării cât mai potrivite a noului tip de spectacol muzical dramatic conceput de el însuşi. în vremea din urmă, spectacolele sunt oferite şi preluate în cadrul Societăţii Uniunii Europene de Radio şi de Televiziune. Evenimentul actualei stagiuni este reprezentat de noua montare a tetralogiei, cele patru spectacole ale acesteia - Aurul Rinului, Walkiria, Siegfried, Amurgul zeilor - fiind regizate de cunoscutul om de cultură, de octogenarul Tankred Dorst, poet, dramaturg, de data aceasta director de scenă, personalitate artistică interesantă, care inaugurează cu acest prilej o carieră deloc promiţătoare de regizor de operă. Marile publicaţii germane - atât ,Spiegel" cât şi ,Süddeutsche Zeitung" - au remarcat, deja, caracterul static, lipsa de imaginaţie privind acţiunea scenică, totala libertate de mişcare acordată cântăreţilor actori. Este comentată, de asemenea, intenţia privind marginalizarea zeilor Walhalei lui Wotan, iar aceasta în pofida viziunii lui Wagner însuşi care privea - să o numim - societatea acestora drept o proiecţie într-un alt plan a relaţiilor tipic umane.
Conducerea muzicală aparţine cunoscutului dirijor Christian Thielemann, personalitate putenică, considerată a fi port-drapelul unui anume specific