Mai toate anunturile companiilor auto despre cifrele de profit operational pentru al doilea trimestru 2006 indica pierderi la americani si castiguri la asiatici. Desi mai multi factori explica aceasta tendinta, principala transformare de pe piata auto este preferinta din ce in ce mai mare printre consumatori pentru modelele mai suple.
Odata cu cresterea preturilor la carburanti si acutizarea problemei poluarii in marile orase, consumatorii incep sa aleaga masinile mai ecologice si mai mici.
Pierderi, la americani
Companiile americane isi pun pierderile si pe seama eliminarii unor reduceri masive pe care le practicau in anii trecuti. Printre putinele companii care mai mentin aceste reduceri se numara divizia americana a DaimlerChrysler, care a ramas cu un lot prea mare de autoturisme nevandute pentru a-si permite sa elimine total ofertele.
Totusi, vanzarile de la Chrysler au scazut cu 37%, in timp ce Ford a vandut cu 35,2% mai putine masini, iar la General Motors pierderile au fost de 19,5%. Analisti economici citati de The Guardian arata ca, dincolo de eliminarea ofertelor speciale, motivele principale ale pierderilor sunt schimbarile in preferintele consumatorilor, determinate de preturile mari la combustibili si de inasprirea conditiilor de acordare a creditelor.
Modificarea structurii cererii de automobile
O analiza a structurii vanzarilor de la Ford, la care se face referinta intr-un material din International Herald Tribune, ilustreaza schimbarile in cererea de pe piata americana.
Cumparatorii americani manifesta tot mai putin interes pentru masinile sport si camionete, mari consumatoare de combustibili. Vanzarile pentru masini sport Ford au scazut cu 45%, in vreme ce modelele de marime mijlocie precum Ford Fusion, Mercury Milan si Lincoln Zephyr au inregistrat vanzari cu 18% mai numeroase.