Incercarea de a grupa toate legile si regulamentele care stau la baza functionarii pietei de capital din Romania nu au avut, pana in prezent, sorti de izbanda. Codul Bursier a ramas in continuare la stadiul de proiect, in special din cauza impasului legat de rezolvarea problemei asumarii responsabilitatii in privinta supravegherii pietei bursiere.
Totusi, daca in cele din urma se va cadea de acord cu privire la acest aspect, pe langa Codul fiscal, Codul penal sau Codul muncii, legislatia romaneasca se va imbogati cu un nou Cod, cel bursier. Acest Cod este asteptat de actorii de pe piata de aproape un an, fiind adoptat de actionarii bursei inca din aprilie 2006.
Fara responsabilitati
Disputa asupra institutiei abilitate sa supravegheze piata bursiera are loc intre reprezentantii Bursei de Valori Bucuresti si cei ai Comisiei Nationale a Valorilor Imobiliare (CNVM).
Reprezentantii BVB sunt de parere ca singura institutie abilitata sa vegheze asupra pietei si sa incadreze, daca e cazul, anumite practici in categoria abuzului de piata, este CNVM. Aceasta cu atat mai mult cu cat, in cazul in care s-ar ocupa de supravegherea pietei, membrii Consiliului Bursei ar fi in acelasi timp si intermediari, si supraveghetori pe piata bursiera, devenind incompatibili.
De celalata parte, reprezentantii CNVM propun renuntarea la institutia inspectorului general la BVB si RASDAQ, intr-un moment in care responsabilitatile legale privind prevenirea si detectarea abuzului de piata, prevazute inclusiv de legislatia comunitara, trebuie asumate atat de CNVM, cat si de operatorii de pe piata.
Mai mult, CNVM considera ca, avand in vedere caracterul privat al BVB si RASDAQ, prezenta unui reprezentant al statului in aceste structuri nu isi mai gaseste ratiunea.