In Romania exista deja doi furnizori de servicii de localizare prin satelit: Garmin si GPS More (distribuitorii hartilor iGo). "Jucariile" care ne spun pe a cata strada sa o luam la stanga pentru a ajunge la hypermartket sunt doar varful aisbergului. In spatele lor se afla investitii de sute de miliarde de dolari, aplicatii militare si rivalitati euroatlantice.
Cu un potential estimat la 9 miliarde de euro anual si avand aplicatii atat de importante, piata tehnologiei radionavigatiei inregistreaza o competitie intre trei mari jucatori: Gps, Glonass, Galileo.
Principiul pe care se bazeaza conceptul de radionavigatie este simplu: satelitii emit semnale indicand timpul precis la care acestea au parasit satelitul. Un dispozitiv de receptie, care poate fi de exemplu incorporat in telefonul mobil, primeste aceste semnale si calculeaza timpul necesar propagarii lor, deci si distanta pana la satelitul emitator. In felul acesta poate fi determinata pozitia receptorului, prin combinarea datelor primite de la cel putin patru sateliti.
Sistemul american GPS cuprinde in prezent 24 de sateliti orbitali si ofera doua tipuri de servicii: un serviciu standard de localizare, avand caracter public, si un serviciu de informatii codate, destinat aplicatiilor militare.
Un moment important in modernizarea sistemului american s-a petrecut in decembrie anul trecut, cand a fost declarat operational primul satelit modernizat. Acesta transmite doua noi semnale militare, unul civil si asigura o mai buna criptare a datelor.
In prezent, se lucreaza la un nou tip de arhitectura a dispozitivelor GPS, care va permite o reducere semnificativa a costurilor de utilizare a acestei tehnologii, dar si o marire a flexibilitatii pentru o serie de aplicatii militare. Totodata, compania Boeing s-a angajat printr-un contract de 138 mld. $ sa construiasca trei noi sateliti GPS, prim