Opt tineri au murit in cateva secunde undeva, langa Siria. Cand incepi sa citesti o astfel de stire, gandul iti fuge automat la iadul din Liban, in al carui vazduh se incruciseaza rachetele Hezbollah si bombele israeliene. Siria e sigur Siria, ziaristii astia sunt cam neatenti cu corectura, pentru ca, a spus si la stiri, la TV, bombele cad frecvent langa granita.
Dar nu e nici o greseala de tipar. Cei opt nu sunt libanezi, sunt romani si au murit striviti si sfartecati de fiare langa localitatea Siria, judetul Arad. Tinerii veneau de la discoteca si s-au inghesuit, toti opt, intr-un Audi. Limuzina, care gonea noaptea cu 200 km / ora, s-a transformat intr-o masina-racheta, iar sfarsitul a fost previzibil.
Din pacate, daca e accident auto, nu prea e o stire. Populatia inghite un astfel de anunt cum inghiti pe stadion, la meci, o samanta de floare prea prajita. E putin neplacut, cum e si gandul fugar ca si tu poti muri pe sosea, dar nimeni nici nu se uita in pachet dupa alte „bomboane agricole” prajite si nici nu merge mai incet, de dragul prostiei de „conduita preventiva”.
A, daca mureau niste romani, preferabil in uniforma, prin Liban, Afganistan, Irak, era un subiect de dezbatere nationala, de costuri care se justifica sau nu. Dar, asa, pe sosea, nu merita. Uite, pe Autostrada Soarelui au mai murit, cu doua zile inainte, cinci insi in conditii similare. Barem carambolurile cu un mort sau doi nici nu mai au loc la stiri.
Dar, dintr-un accident banal in altul, rezultatele sunt inspaimantatoare. In fiecare an, in Romania mor in accidente de circulatie in jur de 2.500 de persoane (la Revolutie au murit 1.600), iar alte 5.800 sunt grav ranite. Practic, in fiecare an e exterminata pe sosele populatia unei comune mari, iar cifrele sunt mereu in crestere cu 4-5%.
Unii ar putea zice ca acesta e tributul normal pe car