Dezvoltarea urbana din centrul si vestul tarii determina extinderea marilor orase.
Transilvania se confrunta cu nevoia crearii de noi entitati urbane, care sa gestioneze problemele unor teritorii mai intinse decat un simplu oras si care sa poata accesa fonduri europene structurale. In ultimii ani, varianta care a castigat cel mai mult teren este zona metropolitana. Aceasta presupune realizarea unei asocieri intre un oras mai mare, de regula resedinta de judet, si comunele sau orasele limitrofe de pe o raza de 30 de kilometri. Fiecare localitate componenta isi stabileste reprezentantii in consiliul zonei, care gestioneaza problemele comune.
Crearea unei zone metropolitane nu este totuna cu inglobarea comunelor de catre municipiu. Fiecare localitate ramane cu structurile proprii (primarie, consiliu local etc.), consiliul zonal neinterferand in treburile interne ale localitatilor componente. Ca avantaje ale zonei metropolitane se numara amenajarea integrata a teritoriului, diminuarea dezechilibrului dintre centru si zona limitrofa, cresterea competitivitatii economice a localitatilor. De cealalta parte, pot aparea dezavantaje precum blocaje in trafic sau poluarea mediului.
Mai multe localitati ardelene au inceput demersurile pentru realizarea de zone metropolitane. Daca Oradea este, din punct de vedere formal, constituita ca zona, dar sistemul nu functioneaza, Clujul, unde formalitatile sunt abia la inceput, aplica deja unele dintre principiile unei asemenea zone. Hunedorenii au o viziune diferita asupra zonei metropolitane, ei urmarind unificarea a trei orase: Deva, Hunedoara si Simeria. Zona metropolitana s-a constituit si la Targu-Mures, dupa o serie de tergiversari politice. (Raluca Crisan)
Metropola exista, dar nu functioneaza
Zona Metropolitana Oradea (ZMO) numara 240.800 de locuitori, se intinde pe 57.445 de hectare de teren, are n